Predslov I. ( prof. PhDr. Boris. Banáry, PhD.) (full text) |
7 |
Predslov II. (prof. PhDr. Adrej Červeňák,DrSc.) (full text) |
9 |
|
|
Úvod |
13 |
|
|
1. Úvahy, skutočnosti, procesy, interpretácie o prehistorických hudobných prejavoch (full text) |
15 |
1.1 K evolučnému procesu človeka (full text) |
16 |
1.2 K zvukovým prejavom (full text) |
20 |
1.3 Zvuk ako významný fenomén (full text) |
22 |
1.4 Tónovo - oznamovacia komunikácia (full text) |
23 |
1.5 Výtvarné prejavy (full text) |
25 |
1.6 Z bádateľských aktivít (full text) |
28 |
|
|
2. Hudobné myslenie, hudobné vedomie |
39 |
2.1 Hudba a jej stimuly |
39 |
2.2 Myslenie ako funkcia vedomia |
40 |
2.3 Glosy k termínu hudobné myslenie |
41 |
2.4 Prírodovedná orientácia |
42 |
2.4.1 Hermann von Helmholtz |
43 |
2.4.2 Carl Stumpf |
44 |
2.4.3 Hugo Riemann |
45 |
2.5 Podnety k novým ideám a spojeniam |
46 |
2.5.1 Weber – Fechnerov zákon |
47 |
2.6 Marginálie k bádateľským líniám |
52 |
2.7 K receptívnej hudobnej pluralite (full text) |
55 |
2.8 Hudba a filozofia v určitých etapách
|
57 |
|
|
3. Korelatívne úvahy a poznatky o starovekých kultúrach |
65 |
3.1 Výchova a vzdelávanie v antickom Grécku |
65 |
3.2 Rekognoskácia antickej hudobnej teórie, praxe v arabskom prostredí |
70 |
3.3 Absorbovanie a resorbovanie hudobných prejavov od iných národov, etník do arabskej kultúry |
73 |
3.4 Tónové rady – makamy |
81 |
3.5 Formy kultúry života v starovekom Egypte |
91 |
3.5.1 Vzdelávanie |
96 |
3.5.2 K prechodovým stupňom medzi hermetizmom a kresťanským náboženstvom |
98 |
3.6 K starodávnym kultúrnym kontaktom |
104 |
3.6.1 Hudba v indickej kultúre |
107 |
|
|
4. Dobové procesy pred vznikom európskej stredovekej spoločnosti |
115 |
4.1 Úsilie o novú európsku civilizáciu (rané obdobie hudobného stredoveku) |
119 |
4.2 Scholastika |
123 |
4.3 Stredoveké vzdelávanie |
125 |
4.4 Od jednohlasného spevu k učeniu o viachlase |
129 |
4.5 Organum |
133 |
4.6 Rozvoj viachlasu |
134 |
|
|
5. Novoveká kultúra |
137 |
5.1 Renesančné hudobné školy |
138 |
5.2 Florentská Camerata a začiatok baroka u Monteverdiho |
140 |
5.3 Hudobný vzostup v období renesancie |
142 |
5.4 Syntéza ako nová línia |
144 |
5.5 Hudba ako umenie |
147 |
5.6 Reformačné ambície |
149 |
|
|
6. Hudobné vzdelávanie súčasťou všeobecného vzdelávania |
153 |
6.1 Formovanie všeobecných základov školstva |
153 |
6.2 Hudobná výchova vo formujúcich sa systémoch všeobecného vzdelávania |
154 |
6.3 K disciplinárnej previazanosti |
158 |
6.3.1 Bipolarita teórie a praxe |
161 |
6.3.2 Bipolárnosť ako stimul rozvoja |
163 |
|
|
7. Hudobné vzdelávanie v dejinách Slovákov |
167 |
7.1 Šírenie humanistických ideí |
170 |
7.1.1 Epithoma utriusque |
171 |
7.2 Teoreticko – pedagogické inštruktážne návody |
172 |
7.3 Leo Kestenberg z hľadiska dobového kontextu so zreteľom na Slovensko |
174 |
7.3.1 Aktivity do roku 1945 |
175 |
7.3.2 Aktivity po roku 1945 |
182 |
|
|
8. Modernizmus a postmoderné hudobné premeny |
187 |
8.1 Premeny v komunikačných systémoch hudby (full text) |
187 |
8.2 Poslucháč hudby vo vzťahu k hudobnej tvorbe (full text) |
196 |
8.3 Špecifiká hudobného sveta (full text) |
202 |
8.3.1 Hudobné prelínanie (full text) |
204 |
8.4 Hudba v masovokomunikačných prostriedkoch (full text) |
211 |
8.5 Nové javy v hudobno – komunikačnom reťazci. (full text) |
212 |
|
|
Doslov |
215 |
|
|
Bibliografia
|
216 |
|
|
Resumé |
223 |
|
|
Menný register |
227 |