Musical correlations
Hudobné korelácie
Jozef Vereš
(password protected full text)
SR, Nitra 2011-12,
ISBN 978-80-558-003-5
ISSN 1338-4872
ISSN-L 1338-4872
Recommended to print - reviewers:
prof. PhDr. Boris Banáry, PhD.
PhDr. Vladimír Fulka, PhD.
Jozef Vereš
(password protected full text)
SR, Nitra 2011-12,
ISBN 978-80-558-003-5
ISSN 1338-4872
ISSN-L 1338-4872
Recommended to print - reviewers:
prof. PhDr. Boris Banáry, PhD.
PhDr. Vladimír Fulka, PhD.
OBSAH
Predslov I. ( prof. PhDr. Boris. Banáry, PhD.) (full text) | 7 |
Predslov II. (prof. PhDr. Adrej Červeňák,DrSc.) (full text) | 9 |
Úvod | 13 |
1. Úvahy, skutočnosti, procesy, interpretácie o prehistorických hudobných prejavoch (full text) | 15 |
1.1 K evolučnému procesu človeka (full text) | 16 |
1.2 K zvukovým prejavom (full text) | 20 |
1.3 Zvuk ako významný fenomén (full text) | 22 |
1.4 Tónovo - oznamovacia komunikácia (full text) | 23 |
1.5 Výtvarné prejavy (full text) | 25 |
1.6 Z bádateľských aktivít (full text) | 28 |
2. Hudobné myslenie, hudobné vedomie | 39 |
2.1 Hudba a jej stimuly | 39 |
2.2 Myslenie ako funkcia vedomia | 40 |
2.3 Glosy k termínu hudobné myslenie | 41 |
2.4 Prírodovedná orientácia | 42 |
2.4.1 Hermann von Helmholtz | 43 |
2.4.2 Carl Stumpf | 44 |
2.4.3 Hugo Riemann | 45 |
2.5 Podnety k novým ideám a spojeniam | 46 |
2.5.1 Weber – Fechnerov zákon | 47 |
2.6 Marginálie k bádateľským líniám | 52 |
2.7 K receptívnej hudobnej pluralite (full text) | 55 |
2.8 Hudba a filozofia v určitých etapách |
57 |
3. Korelatívne úvahy a poznatky o starovekých kultúrach | 65 |
3.1 Výchova a vzdelávanie v antickom Grécku | 65 |
3.2 Rekognoskácia antickej hudobnej teórie, praxe v arabskom prostredí | 70 |
3.3 Absorbovanie a resorbovanie hudobných prejavov od iných národov, etník do arabskej kultúry | 73 |
3.4 Tónové rady – makamy | 81 |
3.5 Formy kultúry života v starovekom Egypte | 91 |
3.5.1 Vzdelávanie | 96 |
3.5.2 K prechodovým stupňom medzi hermetizmom a kresťanským náboženstvom | 98 |
3.6 K starodávnym kultúrnym kontaktom | 104 |
3.6.1 Hudba v indickej kultúre | 107 |
4. Dobové procesy pred vznikom európskej stredovekej spoločnosti | 115 |
4.1 Úsilie o novú európsku civilizáciu (rané obdobie hudobného stredoveku) | 119 |
4.2 Scholastika | 123 |
4.3 Stredoveké vzdelávanie | 125 |
4.4 Od jednohlasného spevu k učeniu o viachlase | 129 |
4.5 Organum | 133 |
4.6 Rozvoj viachlasu | 134 |
5. Novoveká kultúra | 137 |
5.1 Renesančné hudobné školy | 138 |
5.2 Florentská Camerata a začiatok baroka u Monteverdiho | 140 |
5.3 Hudobný vzostup v období renesancie | 142 |
5.4 Syntéza ako nová línia | 144 |
5.5 Hudba ako umenie | 147 |
5.6 Reformačné ambície | 149 |
6. Hudobné vzdelávanie súčasťou všeobecného vzdelávania | 153 |
6.1 Formovanie všeobecných základov školstva | 153 |
6.2 Hudobná výchova vo formujúcich sa systémoch všeobecného vzdelávania | 154 |
6.3 K disciplinárnej previazanosti | 158 |
6.3.1 Bipolarita teórie a praxe | 161 |
6.3.2 Bipolárnosť ako stimul rozvoja | 163 |
7. Hudobné vzdelávanie v dejinách Slovákov | 167 |
7.1 Šírenie humanistických ideí | 170 |
7.1.1 Epithoma utriusque | 171 |
7.2 Teoreticko – pedagogické inštruktážne návody | 172 |
7.3 Leo Kestenberg z hľadiska dobového kontextu so zreteľom na Slovensko | 174 |
7.3.1 Aktivity do roku 1945 | 175 |
7.3.2 Aktivity po roku 1945 | 182 |
8. Modernizmus a postmoderné hudobné premeny | 187 |
8.1 Premeny v komunikačných systémoch hudby (full text) | 187 |
8.2 Poslucháč hudby vo vzťahu k hudobnej tvorbe (full text) | 196 |
8.3 Špecifiká hudobného sveta (full text) | 202 |
8.3.1 Hudobné prelínanie (full text) | 204 |
8.4 Hudba v masovokomunikačných prostriedkoch (full text) | 211 |
8.5 Nové javy v hudobno – komunikačnom reťazci. (full text) | 212 |
Doslov | 215 |
Bibliografia |
216 |
Resumé | 223 |
Menný register | 227 |