HII.2015.18.introduction

INTRODUCTION
New issue of the scientific title Music Integrations Interpretations 18 brings new themes and accents in musicological field in comparison to previous releases, dealing with Czech musical culture, relationship of philosophy and aesthetics, relationship of art, culture and education as well.
A study by Jozef Vereš Art in correlative processes (culture, education and pedagogy) deals with relation between the music (art), culture, education, pedagogy and society. Culturological nature of Vereš´s reflection is focused on education and music education, as well as recognition of new thought movement in the existing cultural and educational reality.
The American musicologist Marcus Zagorski in his study Aesthetics and Truth in Nietzsche and Adorno brings aesthetic-philosophical issues. Nietzsche´s essay Über wahrheit und Lüge im aussermoralischen Sinn and Adorno´s monography Ästhetische Theorie are being analyzed. Both texts are aesthetic-philosophical reflections aimed at the phenomenon of art, esthetics and truth. The study brings a new perspective to both philosophers in our area.
Study of Vladimir Fulka Music philosophy Th. W. Adorno is about Adorno´s musical philosophy. Elaborated study is a reflection of the 2nd Viennese School of composers such as A. Schönberg, A. Berg and A. Webern, in philosophical contexts of the Frankfurt School of Philosophy, which was initiated by Adorno as well.
Martin Flašar´s study Interpretation instead of creation: Why early music replaced the contemporary production? explores the remarkable phenomenon in the Czech musical culture " marginalizing" contemporary music by historical music. The author makes a historicizing reflection of music receptivity; accesses to the problem as a music critic and sociologist, drawing on philosophical considerations of Th. W. Adorno about current civilization and cultural trends. Current or avant-garde music is characterized pessimistically as "pro era of fear and emptiness."
The theme of Peter Macek´ s study Folkiness in Czech musical culture of postwar period focuses on Czech musical culture in the era of socialism, which was marked by the ideological aesthetic postulates of folk culture, socialist realism and the related deformation and degradation of values. Peter Macek tackles the topic of semiotic-theoretical point of view.
A study by Jan Karafiát Compositional work of Jaroslav Kvapil through Czech musicologist glance is an attempt to summarize existing opinions on Jaroslav Kvapil, including evaluations of older Czech musicology. In addition to the biography it is also Karafiát´s exploring of the composer Jaroslav Kvapil in the context of the Janáček´s stream.
 
Editorials
 
NA ÚVOD
Nové, osemnáste číslo vedeckého titulu Hudba Integrácie Interpretácie 18 prináša v porovnaní s predchádzajúcimi vydaniami nové tematické okruhy a akcenty v muzikologickej problematike, akou je česká hudobná kultúra, vzťah filozofie a estetiky, ako i vzťah umenia, kultúry a vzdelania.
 Štúdia Jozefa Vereša Umenie v súvzťažných procesoch (kultúra, vzdelávanie, výchova) rieši problematiku relácii medzi hudbou (umením), kultúrou, vzdelávaním, výchovou a spoločnosťou. Kulturologický charakter Verešovej reflexie je orientovaný na oblasť školstva a hudobnej výchovy, ako i na poznávanie nových myšlienkových posunov v existujúcej kultúrnej a vzdelávacej realite.
Americký muzikológ Marcus Zagorski vo svojej štúdii Estetika a pravda u Nietzscheho a Adorna prináša esteticko-filozofickú problematiku. Analyzuje v nej Nietzscheho esej Über  wahrheit und Lüge im aussermoralischen Sinn a Adornovú monografia Ästhetische Theorie. Oba texty sú esteticko-filozofickými reflexiami zameranými na fenomén umenia, estetična a pravdy. Štúdia prináša nový pohľad na oboch filozofov v našom priestore.
Aj štúdia Vladimíra Fulku Hudobná filozofia Th.W. Adorna je prácou o hudobnej filozofie Adorna. Spracovaná štúdia je reflexia 2. viedenskej školy, skladateľov A. Schönberga, A. Berga a A. Weberna, vo filozofických kontextoch frankfurtskej filozofickej školy, ktorej bol Adorno jedným z iniciátorov.
Štúdia Martina Flašara  Stará místo nové. Proč interpretace nahrazuje současnou tvorbu? skúma pozoruhodný jav v českej hudobnej kultúre „marginalizovania“ súčasnej hudby historickou hudbou. Autor robí historizujúce reflexie hudobnej receptivity; pristupuje k problému ako hudobný kritik a sociológ, čerpajúc z filozofických úvah Th. W. Adorna o súčasných civilizačných a kultúrnych trendoch. Súčasnú, resp. avantgardnú hudbu charakterizuje pesimisticky ako „hudbu pro éru obav a prázdnoty.“
Témou štúdie Petra Maceka  Lidovost v české hudební kultuře poválečného období je povojnová česká hudobná kultúra v ére socializmu, ktorú poznačili ideologické estetické postuláty ľudovosti, socialistického realizmu a s nimi súvisiace deformácie a degradácie hodnotových kritérií. Petr Macek rieši tému zo semioticko-teoretického hľadiska.
Štúdia Jana Karafiáta Skladatelské dílo Jaroslava Kvapila pohledem české muzikologie je pokusom o sumarizáciu doterajších pohľadov na osobnosť Jaroslava Kvapila, vrátane hodnotení staršej českej muzikológie. Okrem biografie je to aj Karafiátovo skúmanie skladateľa Jaroslava Kvapila v kontexte Janáčkovej školy.
Redakcia

HII.2016.18.introduction

INTRODUCTION
Publication Music – Integration - Interpretation No. 19th brings besides musicological and pedagogical inspirations and topics also studies by young, scientifically profiled authors. Market survey conducted by the international scientific journal Music – Integration - Interpretation at the beginning of 2016 brought new and useful information for the whole team in order to innovate herein scientific magazine.
New issue is not of a single-topic focus. We have created specific space for innovative-oriented musicologists, scientific-pedagogical and creative academics presenting results of scientific activities in the broader scholastic context.
Text by Jozef Vereš Correlations with the past and the present cultural world deals with the innovation of music education by means of cultural- philosophical approaches of philosophical hermeneutics, epistemology of scientific knowledge in relation to the processes of musical thinking, culture, education, and historical transformations. In the Viktor Pantůček´s study On dramaturgy his experience and work of music playwright is reflected, laying a parallel to theatre playwright and marks them as story creators in aural space. This is how he creates new links to philosophy of Zygmunt Bauman and his concept of liquid modernity. Paper by David Kozel Melancholy within the pieces by John Dowland and Benjamin Britten is an innovative and inspirational analysis of English Renaissance music and music of the 20th century: aria by J. Dowland Come heavy sleep for vocal and lute, and paraphrases of herein song by B. Britten Nocturnal after John Dowland: Reflection on the "Come Heavy Sleep" for guitar.
Jiří Štědroň contributed to the anthology by Double passacaglia, analysing transcription of 7th part of Janáček´s Glagolitic Mass –solo for organ. Jiří Zahrádka did detailed research on Janaček´s opinions on interpretation of The Diary of One Who Disappeared from the scenic and musical point of view. The studies are the result of a systematic scientific activity of above mentioned authors.
Tatiana Pirníková´s study O. Ferency´s journalism published in daily newspaper Pravda is discovering little-known face of Slovak music composer O. Ferency. The author presents O. Ferency as a music critic and journalist who had outstanding outlook of European music in the postwar period within the Slovak territory. Study by Veronika Ševčíková Analysis of students´ professional production enriches musical pedagogy. The content is focused on the issue of graduation works at different stages of the music education study at the University of Ostrava. Dealing with the professional guidance of such thesis based on entitlements emphasized during the study. 
Published studies present not only new scientific attitudes when dealing with issues, but also modern incentives for the development of creativity in the scientific process in correlation with education in university environment.

Editorial

NA ÚVOD

Titul Hudba – Integrácie - Interpretácie 19 prináša nielen nové muzikologické a pedagogické inšpirácie, podnety, tematické okruhy, ale i štúdie od nových, vedeckých vyprofilovaných autorov. Uskutočnený prieskum trhu, ktorý uskutočnila redakcia medzinárodného vedeckého časopisu Hudba – Integrácie - Interpretácie na začiatku roku 2016 priniesol do tímovej práce kolektívu nové a užitočné informácie pre inováciu vedeckého časopisu.
Nové číslo nemá monotematické zameranie. Je však špecifické tým, že poskytuje priestor pre novátorsky orientovaných muzikológov, vedecko – pedagogických a tvorivých akademických pracovníkov prezentovať výsledky z vedeckých aktivít v širšom bádateľskom kontexte.
Štúdia Jozefa Vereša Correlations with the past and the present cultural world rieši otázky inovácie hudobnej pedagogiky s kulturologicko - filozofickými východiskami filozofickej hermeneutiky, epistemológie vedeckého poznania v spojitosti s procesmi hudobného myslenia, kultúry, vzdelávania a dejinných premien. Viktor Pantůček v štúdii O dramaturgii reflektuje svoje skúsenosti a prácu hudobného dramaturga, ktorú v paralele k divadelnému dramaturgovi označuje ako tvorcu príbehov v aurálnom priestore, čím vytvára nové súvislosti prepojenia na filozofiu Zygmunta Baumana a jeho koncept liquid modernity. Štúdia Davida Kozla Melancholie ve skladbách Johna Dowlanda a Benjamina Brittena je inovatívnou a inšpiratívnou analýzou anglickej renesančnej hudby a hudby 20. storočia: airu J. Dowlanda Come heavy sleep pre vokál a lutnu, a parafrázy tejto skladby u B. Brittena Nocturnal after John Dowland: Reflection on the „Come Heavy Sleep“ pre gitaru.
Jiří Štědroň prispel do zborníka štúdiou Double passacaglia, analýzou - transkripciou VII.časti Janáčkovej Glagolskej omše - organového sóla. Jiří Zahrádka podrobne skúma Janáčkove názory na interpretáciu diela Zápisník zmizelého v rovine scénickej a hudobnej. Štúdie sú výsledkom systematickej bádateľskej činnosti uvedených autorov.
Štúdia Tatiany Pirníkovej Publicistika O. Ferencyho uverejňovaná v denníku Pravda objavuje málo známu podobu slovenského hudobného skladateľa O. Ferencyho. Autorka O. Ferencyho prezentuje ako hudobného kritika a publicistu, ktorý sa v povojnových rokoch v slovenskom priestore vynímal perfektným rozhľadom v problematike európskej hudby. Štúdia Veroniky Ševčíkovej Analýza studentské odborní produkce je obohatením hudobnej pedagogiky. Obsahovo je zameraná na problematiku graduačných prác na rôznych stupňoch štúdia hudobnej výchovy na Ostravskej univerzite. Je to problematika odborného vedenia týchto prác, nárokov kladených v rámci štúdia.
Uverejnené štúdie prezentujú nielen nové vedecké postoje v riešených otázkach, ale i noderné podnety k rozvoju kreativity v bádateľskom procese v korelácii so vzdelávaním v univerzitnom prostredí.

Redakcia

HII.2015.18.37-57

AESTHETICS AND TRUTH IN NIETZSCHE AND ADORNO
Estetika a pravda u Nietzscheho a Adorna

Marcus Zagorski

In:
Hudba – Integrácie – Interpretácie 18 (Music - Integration - Interpretation 18). Ročník (Volume) 18, Číslo (Issue) 1, 2015,  p.37-57, ISBN 978-80-558-0843-7, ISSN 1338-4872, ISSN-L 1338-4872

DOI: 10.17846/HII.2015.18.37-57

Abstract
This article presents a summary and analysis of Friedrich Nietzsche’s early essay ‘On Truth and Lies in a Nonmoral Sense’ and argues that it is fundamentally an appeal to creativity. Although Nietzsche’s essay is informed by his metaphysics and epistemology, it is essentially about aesthetics. I briefly consider Nietzsche’s aesthetics against two trends in the history of the discipline—aesthetics as the philosophy of art, and aesthetics as the general study of perception—and align Nietzsche’s work with one of those trends. Along the way, Nietzsche’s conception of truth is examined and compared with other conceptions of truth in the realm of art theory, and his aesthetics is shown to be most relevant for a poetics of living, that is, for a life of creativity.

Táto štúdia predstavuje súhrn a analýzu ranného diela Friedricha Nietzscheho ‘O pravdě a lži ve smyslu nikoliv morálním’ a tvrdí, že sa zo zásady apeluje na kreativitu. Napriek tomu, že Nietzscheho esej vyplýva z jeho metafyziky a epistemológie,  je v podstate o estetike. Krátko som rozobral Nietzscheho estetiku cez prizmu dvoch trendov v histórii disciplíny — estetiku, ako filozofiu umenia a estetiku, ako všeobecne štúdium vnímania — a zosynchronizoval Nietzscheho dielo s jedným z týchto trendov. V priebehu článku sa venujem aj Nietzscheho koncepcii pravdy, ktorá je skúmaná a porovnávaná s inými koncepciami právd v ríši teórií umenia. Jeho estetika je preukázateľne dôležitá pre životnú poetiku a tým aj pre živosť kreativity.

Keywords
Nietzsche, aesthetics, truth, Adorno,
Nietzsche, estetika, pravda, Adorno

Note:
Research for this article was made possible, in part, through the financial support of a VEGA-Slovakia grant (VEGA 1/0637/15).

FULL TEXT

HII.2015.18.59-87

HUDOBNÁ FILOZOFIA THEODORA W. ADORNA
Musical Philosophy of Theodor W. Adorno

Vladimír Fulka

In:
Hudba – Integrácie – Interpretácie 18 (Music - Integration - Interpretation 18). Ročník (Volume) 18, Číslo (Issue) 1, 2015,  p.59-87, ISBN 978-80-558-0843-7, ISSN 1338-4872, ISSN-L 1338-4872

DOI: 10.17846/HII.2015.18.59-87

Abstract
A personality of the german musicologist, critic and music composer Theodor.W. Adorno unifies a music theoretician and a philosopher: he is an originator of the most compelling and impresive synthesis of musicology and philosophy in the 20th century. A study presents issues of his musicological activities, of which of primary importance is the 2.Vienna school. The interpretation of A. Schönberg, A. Berg and A.Webern has it musictheoretical dimension, as well as its philosophical dimension; the focus of the study is on Adorno´s early essays, articles and studies.

Nemecký muzikológ, hudobný kritik a hudobný skladateľ Theodor W. Adorno spájal v sebe hudobného teoretika a filozofa: je autorom jednej z najpresvedčivejších a najpôsobivejších syntéz muzikológie a filozofie v 20.storočí. Štúdia uvádza Adornove tematické okruhy muzikologických aktivít, z ktorých východiskový význam pre jeho muzikológiu má 2.viedenská škola. Interpretácia A. Schönberga, A. Berga a A.Weberna má hudobno-teoretický, ale aj filozofický rozmer. Štúdia sa sústreďuje na Adornovu ranú hudobnú publicistiku a esejistiku (štúdie) o 2. viedenskej škole.

Keywords
free atonality, dodecaphony, twelve-tone technics, expressionism, dialectics, critical theory, sociology, marxism, hermeneutics, progress, regress, avant-garde, musical material,
voľná atonalita, dodekafónia, dvanásťtónová technika, expresionizmus, dialektika, sociológia, marxizmus, hermeneutika, progres, regres, avantgarda, hudobný materiál

FULL TEXT

HII.2015.18.89-104

STARÁ MÍSTO NOVÉ.PROČ INTERPRETACE NAHRAZUJE SOUČASNOU HUDEBNÍ TVORBU?
Old instead of new. Why interpretation replaces current musical production?

Martin Flašar

In:
Hudba – Integrácie – Interpretácie 18 (Music - Integration - Interpretation 18). Ročník (Volume) 18, Číslo (Issue) 1, 2015,  p.89-104, ISBN 978-80-558-0843-7, ISSN 1338-4872, ISSN-L 1338-4872

DOI: 10.17846/HII.2015.18.89-104

Abstract
Following study is based mostly on assumptions meant for further discussion. In recent years we have observed strong tendency of old music extrusion of contemporary one in Czech musical culture. Processes that lead to such a paradoxical situation have a number of historical reasons. The starting point appeared from creation of musical historicism in the early 19th century, when parallel existence of old and new music began to occur. By 60s (20th century) new music maintained a leading position when meeting needs of the audience wishing to experience something new. Due to crisis of the second avant-garde and advent of postmodernism, early music gained quality of something surprisingly new. New Music movement definitely lost its audience because of its elitism and contempt for the audience. On the other hand, early music movement apparently restored human dimension with a certain degree of inaccuracy, imperfections, and fragility of deep emotionality. Has new music lost its battle for the audience? What are the chances for the immediate future?

Následující příspěvek je založen spíše na hypotézách určených k diskuzi. V posledních letech lze v české hudební kultuře pozorovat silnou tendenci k vytlačování soudobé hudby hudbou starou. Procesy, které vedou k této paradoxní situaci, mají řadu historických příčin. Výchozím bodem je vznik hudební historismu v první třetině 19. století, kdy začalo docházet k paralelní existenci staré a nové hudby. Do 60. let 20. století si nová hudba udržovala vedoucí pozici při naplňování potřeb obecenstva bažícího po něčem novém. V důsledku krize druhé avantgardy a nástupu postmoderny získala stará hudba kvalitu něčeho překvapivě nového. Hnutí Nové hudby definitivně ztratilo své posluchače kvůli svému pohrdání publikem a elitářství. Na druhé straně hnutí staré hudby hudbě zjevně navrací lidský rozměr s jistou mírou nepřesnosti, nedokonalosti, křehkosti a hluboké emocionality. Prohrála už Nová hudba definitivně svou bitvu o posluchače? Jaké jsou její šance pro nejbližší budoucnost?

Keywords
Early music, new music, interpretation, creation, historical memory, aesthetic value, postmodernism
ranná hudba, nová hudba, interpretácia, tvorba, historická pamäť, estetická hodnota, postmodernizmus

FULL TEXT

HII.2015.18.105-133

„LIDOVOST“ V ČESKÉ HUDEBNÍ KULTUŘE POVÁLEČNÉHO OBDOBÍ
‘The Popular’ in the Czech Music Culture of the Postwar Period

Petr Macek

In:
Hudba – Integrácie – Interpretácie 18 (Music - Integration - Interpretation 18). Ročník (Volume) 18, Číslo (Issue) 1, 2015,  p.105-133, ISBN 978-80-558-0843-7, ISSN 1338-4872, ISSN-L 1338-4872

DOI: 10.17846/HII.2015.18.105-133

Abstract
This treatise aims to assess the meaning of the terms ‘people’ and ‘popular’ in the Czech music periodicals, especially after the Second World War. Starting in the 1930s, the official Soviet Marxist- Leninist aesthetics was defining postulates and criteria of socialist art. The term ‘socialist realism’ was diversely combined with terms like ‘the popular’ or ‘people’. The Interwar Czech Music periodicals bring rather rare attempts to reflect these trends somehow. The term ‘ideology’ became more transparent than others. In connection with the Soviet model, the criteria of the new socialist art in general were thus considered in combination of the popular, socialist realism and stylistic traditionalism. For the Czech cultural field and for music in particular, this meant a fundamental novelty.

Předkládaná studie se pokouší o zhodnocení významu termínu „lid“ a „lidovost“ v české hudební publicistice, zejména po druhé světové válce.
Oficiální sovětská marxisticko-leninská estetika vytyčovala již od 30. let 20. století postuláty či kritéria socialistického umění, přičemž s pojmem „socialistický realismus“ byly různě kombinovány také pojmy jako „lidovost“ či „lid“. V české předválečné hudebně časopisecké publicistice se objevily vcelku ojediněle pokusy tyto tendence nějak reflektovat, přičemž transparentním se stal spíše výraz „ideologie“. V návaznosti na sovětský vzor byla pak kritéria nového socialistického umění vůbec následně spatřována v kombinaci lidovosti, socialistického realismu a stylového tradicionalismu, což představovalo pro český kulturní terén, zejména pak pro hudební oblast, zásadní novinku.

Keywords
the popular, people, music, culture, Czech culture,
lidovost, lid, hudba, kultura, Česká kultúra

FULL TEXT

HII.2015.18.135-152

SKLADATELSKÉ DÍLO JAROSLAVA KVAPILA POHLEDEM ČESKÉ MUZIKOLOGIE
Jaroslav Kvapil works from the point of view of Czech musicology

Jan Karafiát

In:
Hudba – Integrácie – Interpretácie 18 (Music - Integration - Interpretation 18). Ročník (Volume) 18, Číslo (Issue) 1, 2015,  p.135-152, ISBN 978-80-558-0843-7, ISSN 1338-4872, ISSN-L 1338-4872

DOI: 10.17846/HII.2015.18.135-152

Abstract
This study deals with all available musicological texts, that reflect Jaroslav Kvapil's work as a whole. Those are mainly books, articles in magazines, dictionaries and chapters in monographs, whose common feature is to evaluate Kvapil's work and generally perceive it. Texts from Bohumil Kyselka, Vladimír Helfert, Jan Racek, Ludvík Kundera, Bohumír Štědroň, Jiří Fukač and Jiří Vysloužil are chronologically presented, where few issues are highlighted: characteristics of Kvapil's work, compositional influence of various composers and context of Janáček's school.

Tato studie se zabývá všemi dostupnými muzikologickými texty, které reflektují skladatelské dílo Jaroslava Kvapila jako celek. Jde především o knihy, stati v časopisech, slovníková hesla a kapitoly v monografiích, jejichž společným rysem je, že hodnotí Kvapilovo dílo a pohlíží na něj v obecnější rovině. Chronologicky jsou představeny texty Bohumila Kyselky, Vladimíra Helferta, Jana Racka, Ludvíka Kundery, Bohumíra Štědroně, Jiřího Fukače a Jiřího Vysloužila, přičemž je kladen důraz na několik sledovaných Jan Karafiát 136 problémů: charakteristiku Kvapilova díla, kompoziční vlivy různých skladatelských osobností a kontext Janáčkovy školy

Keywords
Jaroslav Kvapil, Leoš Janáček, musicology, reflection of musical work, Moravian composers,
Jaroslav Kvapil, Leoš Janáček, hudební věda, reflexem, hudebního díla, moravští skladatelé

FULL TEXT

HII.2015.18.13-36

UMENIE V SÚVZŤAŽNÝCH PROCESOCH (kultúra, vzdelávanie, výchova )
Art in correlative processes (culture, education and pedagogy)

Jozef Vereš

In:
Hudba – Integrácie – Interpretácie 18 (Music - Integration - Interpretation 18). Ročník (Volume) 18, Číslo (Issue) 1, 2015,  p.13-36, ISBN 978-80-558-0843-7, ISSN 1338-4872, ISSN-L 1338-4872

DOI: 10.17846/HII.2015.18.13-36

Abstract
Paper deals with the phenomenon of art and its correlations in cultural and educational sphere. The text highlights systemic approach, which is seen by the author as significant methodological point of view in explaining the connections, links in examined reality, as well as its stages and levels. The study focuses on the impact of art on culture, education, society, philosophical views about the art. It provides impetus for horizon development in the process of learning through the assessment of relationships, values, consequences relevance via understanding of new trends, mind shifts in existing cultural and educational reality. The study opens the way to deeper understanding of existing problems in the current education, musicculture, as well as the path to arguments search for anyone who is interested in considered issues.

Štúdia rieši fenomén umenia a jeho súvzťažnosti v kultúrnej a vzdelávacej sfére. V texte je zvýraznený systémový prístup, ktorý autor chápe ako významné metodologické hľadisko pri objasňovaní spojitosti, väzieb v skúmanej skutočnosti, ako aj v jej stupňoch a úrovniach. V práci je zdôraznený vplyv umenia na kultúru, vzdelávanie, výchovu, spoločnosť, filozofické názory na umenie. Štúdia poskytuje podnety na rozvoj horizontu v rámci procesu poznávania prostredníctvom prehodnocovania relevantnosti vzťahov, hodnôt, dôsledku porozumenia nových trendov, myšlienkových posunov v existujúcej kultúrnej a vzdelávacej realite. Štúdia otvára cestu k hlbšiemu poznániu existujúcich problémov v súčasnom vzdelávaní, v hudobnej kultúre, ako i cestu k hľadaniu argumentov pre každého, kto sa zaujíma o skúmanú problematiku.

Keywords
art, culture, education, analysis of literary discourse, systematic approach,
umenie, kultúra, vzdelávanie, analýza literárneho diskurzu, systémový prístup

FULL TEXT

HII.2016.19.13-33

CORRELATIONS WITH THE PAST AND THE PRESENT CURTURAL WORLD
Korelácie s minulým a prítomným kultúrnym svetom

Jozef Vereš

In:
Hudba – Integrácie – Interpretácie 19 (Music - Integration - Interpretation 19). Ročník (Volume) 19, Číslo (Issue) 1, 2016,  p.13-33, ISBN 978-80-558-1022-5, ISSN 1338-4872, ISSN-L 1338-4872

DOI: 10.17846/HII.2016.19.13-33

Abstract
Study deals with issues of culture in conjunction with a man, his life, and education. The author follows the transformation of relations, meanings in correlation with the past as well as present cultural world. Link between analyzed theory and practice is important as well as development of global awareness in the educational sphere, and attitude towards cultural values on the background of the historical and social correlations in today's modern world. Author gets inspired by thinkers such as Hans Gadamer, Karl Popper, Thomas Kaufmann (art historian), and Vanessa Andreotti. Text highlights in particular the dominant issues of Popper's concept of science philosophy, accurate epistemology of scientific knowledge in the face of neo-concept science. The study provides arguments about the integrative nature of music education in the context of musical thought processes, scientific cognition, culture and innovativeness of inducements to music education.

V štúdii sú riešené otázky kultúry v spojitosti s človekom, jeho životom, vzdelávaním. Autor v nich sleduje premeny vzťahov, významov v korelácii s minulým, ako i prítomným kultúrnym svetom. Dôležité miesto v skúmaní má aj postoj ku kultúrnym hodnotám na pozadí historických  a spoločenských súvzťažností v dnešnom modernom vzdelávacom svete, prepojenie medzi teóriou a praxou, rozvíjanie globálneho povedomia vo vzdelávacej sfére. Oporu riešenia otázok autor nachádza u mysliteľov ako je Hans Gadamer, Karl Popper, Thomas Kaufmann (historik umenia), ako aj u Vanessy Andreottiovej. V texte sú zvýraznené najmä dominantné otázky Popperovej koncepcie filozofie vedy, presnejšie epistemológie vedeckého poznania v konfrontácii s novopozitivistickou koncepciou vedy. Štúdia poskytuje argumenty o integratívnom charaktere hudobnej pedagogiky v spojitosti procesmi hudobného myslenia, vedeckého poznávania, kultúry a podnetov smerujúcich k inovatívnosti hudobnej pedagogiky.

Keywords
music pedagogy, transformation of musical thinking, global training, dialogue, discourse, correlation, cultural values, history, tradition,

hudobná pedagogika, premeny hudobného myslenia, globálne vzdelávanie, dialóg, diskurz, korelácie, kultúrne hodnoty, história, tradícia.


FULL TEXT

HII.2016.19.35-58

DOUBLE PASSACAGLIA
Dvojitá passacaglia

Miloš Štedroň

In:
Hudba – Integrácie – Interpretácie 19 (Music - Integration - Interpretation 19). Ročník (Volume) 19, Číslo (Issue) 1, 2016,  p.35-58, ISBN 978-80-558-1022-5, ISSN 1338-4872, ISSN-L 1338-4872

DOI: 10.17846/HII.2016.19.35-58

Abstract
Janáček's theorist and editor offers short study on analytical notes to one of the most interesting parts of Janáček's Glagolitic Mass adding own performance ordered by Leoš Janáček´s Festival.

Janáčkovský teoretik a editor podává v krátké studii analytické poznámky k jedné z nejzajímavějších částí z Janáčkovy Glagolské mše a připojuje vlastní realizaci, objednanou festivalem Leoš Janáček 2016.

Keywords
double passacaglia, diatonic flexion - marked by Jaroslav Volek, Aksak ("lame" rhythm), added or removed small rhythmic value, creating asymmetry in symmetrical form,

dvojitá passacaglia - double passacaglia diatonická flexe – označenie Jaroslava Volka, aksak ("kulhavý" rytmus), obvykle drobná přidaná nebo ubraná rytmická hodnota, vytvářející asymetrii v symetrické faktuře.


FULL TEXT

HII.2016.19.59-80

MELANCHOLY IN THE MUSIC OF JOHN DOWLAND AND BENJAMIN BRITTEN
Melancholie ve skladbách Johna Dowlanda a Benjamina Brittena

Dávid Kozel

In:
Hudba – Integrácie – Interpretácie 19 (Music - Integration - Interpretation 19). Ročník (Volume) 19, Číslo (Issue) 1, 2016,  p.59-80, ISBN 978-80-558-1022-5, ISSN 1338-4872, ISSN-L 1338-4872

DOI: 10.17846/HII.2016.19.59-80

Abstract
The study addresses melancholy as an aesthetic expression category and mood, the substance of which is thoughtfulness. The aim is to point out specific means of musical expression that can be found in pieces with melancholic connotation. The subject matter of the analytical study is the ayre Come, Heavy Sleep by John Dowland and the subsequent reflection of Benjamin Britten in his piece Nocturnal after John Dowland for guitar. The analysis resulted in an analogy between the textual and musical element of Dowland’s piece, identification of musical symbolism. As for Britten, we are witnesses of the unique application of the form of reversed variations and musical metamorphosis of the phenomenology of sleep as the symbol of death.

Studie se zabývá melancholií jako estetickou výrazovou kategorií a náladou, jejímž podstatným rysem je reflexivnost. Cíle je poukázat na specifické hudebně vyjadřovací prostředky, které se objevují ve skladbách s melancholickou konotací. Předmětem analytických sond je ayre Come, heavy sleep Johna Dowlanda a následná reflexe Benjaminem Brittenem ve skladbě Nocturnal after John Dowland pro kytaru. Výsledkem analýzy je nalezení analogií mezi textovou a hudební složkou Dowlandovy skladby, identifikace hudební symboliky. U Brittena jsme svědky jedinečného užití formy reverzních variací a hudební metamorfózy fenomenologie spánku jako symbolu smrti.

Keywords
melancholy, John Dowland, Come, Heavy Sleep, Benjamin Britten, Nocturnal after John Dowland, death, musical symbol, Renaissance, guitar, musical analysis,

melancholie, John Dowland, Come, heavy sleep, Benjamin Britten, Nocturnal after John Dowland, smrt, hudební symbol, renesance, kytara, hudební analýza. 


FULL TEXT

HII.2016.19.81-100

DRAMATURGII
About Dramaturgy

Viktor Pantůček

In:
Hudba – Integrácie – Interpretácie 19 (Music - Integration - Interpretation 19). Ročník (Volume) 19, Číslo (Issue) 1, 2016,  p.81-100, ISBN 978-80-558-1022-5, ISSN 1338-4872, ISSN-L 1338-4872

DOI: 10.17846/HII.2016.19.81-100

Abstract
This contribution is devoted to an attempt to characterize the current operation and status of musical dramaturgy. The discussion is being developed in the areas of socio-cultural, art-history and also music theory. The main objective is a presentation of importance of quality and compact dramaturgical work to maintain and develop the current, social actualization of musical culture.

Předkládaná studie je věnována pokusu o charakteristiku současného fungování a postavení hudební dramaturgie. Diskuse je rozvíjena v oblastech kulturně společenských, uměnovědných i hudebně teoretických. Hlavním cílem je odprezentovat důležitost kvalitní a kompaktní dramaturgické práce pro udržení a rozvoj současné, zpřítomněné hudební kultury.

Keywords
Music - Dramaturgy - Musical dramaturgy - Music Festival,

hudba – dramaturgie – hudební dramaturgie – hudební festival.


FULL TEXT

HII.2016.19.101-137

JANÁČKŮV ZÁPISNÍK ZMIZELÉHO. NĚKOLIK POZNÁMEK KE GENEZI DÍLA A JEHO INTEPRETACI
Janáčekʹ s The Diary of One Who Disappeared. Some notes on the genesis on the work and its interpretation

Jiří Zahrádka

In:
Hudba – Integrácie – Interpretácie 19 (Music - Integration - Interpretation 19). Ročník (Volume) 19, Číslo (Issue) 1, 2016,  p.101-137, ISBN 978-80-558-1022-5, ISSN 1338-4872, ISSN-L 1338-4872

DOI: 10.17846/HII.2016.19.101-137

Abstract
At the time of the first performance of Její pastorkyně (Her Stepdaughter) in Prague's National Theatre, there were published anonymous poems in the Lidové noviny newspaper called Z péra samoukova (Written by self-taught), which depicted love story of a young boy with the Gypsy girl. The story told how he left his parents and sacrificed for love and freedom his own peaceful and secure life. Janáček got interested in the story and cut the text out. He returned to the composition one year later. In July 1917 he met his future girlfriend and muse Kamila Stösslová in Luhačovice. She inspired composer by her appearance and temperament to the compositional work. After returning to Brno in August 1917 he began to elaborate The Diary. He left unfinished composition, and returned to it the following year without bigger success. He passionately devoted himself to herein work piece in 1919, when he finished the masterpiece and left it to be rewritten. However, he was still not satisfied with The Diary of One Who Disappeared. The reason for this was the fact, that he couldn't imagine how to interpret the cycle. Therefore, he put it aside once again. He hadn´t returned to it until early 1921, when he privately heard a part of the cycle interpreted by pianist and conductor Břetislav Bakala and tenor Jaroslav Lecian. Janáček reviewed the piece after hearing it and agreed with the public performance, which took place in the Hall Reduta in Brno on April, 18th 1923. Only during the rehearsal Janáček added scenic notes in a copy of the music score. However, he had to reduce remarks, as his idea was hardly acceptable from a technical viewpoint. The tenor had to sing his part while sitting in a chair at the round table. The release also didn't accept the request for the red light illuminating of the darkened stage, even though Janáček was emphasizing herein request during his all life. Print edition was done by Brno Publishing House of Oldřich Pazdírka. In a short time masterpiece was launched on the world stage. In 1928 Janáček wondered about a stage performance and instrumentation for the orchestra. Janáček did not considered The Diary of One Who Disappeared as simple cycle of songs, but as work with a strong dramatic content, which had to be performed with the scenic elements in the framework of the concert.

V období prvního provedení Její pastorkyně v pražském Národním divadle vyšel v Lidových novinách na pokračování anonymní básnický cyklus Z péra samoukova, který líčil lásku mladého chlapce do cikánské dívky, pro niž opustil rodiče a obětoval za lásku a svobodu svůj do té doby poklidný, zajištěný život. Janáčka tento příběh zaujal a text si vystřihl. Ke kompozici se vrátil o více než rok později. V Luhačovicích v červenci roku 1917 poznal pozdější přítelkyni a múzu Kamilu Stösslovou. Ta svým zjevem i temperamentem inspirovala skladatele ke kompoziční práci. Po návratu do Brna v srpnu 1917 začal na Zápisníku pracovat. Nedokončenou kompozici však opustil a vrátil se k ní, opět bez většího úspěchu, následujícího roku. Se zaujetím se dílu věnoval až v roce 1919, kdy skladbu dokončil a nechal opsat. Se Zápisníkem zmizelého však stále nebyl spokojen. Důvodem byla skutečnost, že si nedokázal představit, jak se má cyklus interpretovat. Proto jej opět odložil. Vrátil se k němu až počátkem roku 1921, kdy mu části cyklu přednesl soukromě klavírista a dirigent Břetislav Bakala a tenorista Jaroslav Lecian. Janáček skladbu po vyposlechnutí opět podrobil revizi a souhlasil s veřejným provedením, které se konalo v sále Reduty v Brně 18. dubna 1923. Teprve běhen nastudování Janáček doplnil scénické poznámky do opisu partitury. Ty však musel redukovat, jelikož jeho představa byla z technického hlediska těžce proveditelná. Tenorista měl totiž zpívat svůj part vsedě, v křesle u kulatého stolku. Do vydání se také nedostal požadavek na červené světlo, kterým má být setmělé jeviště nasvíceno, ačkoliv Janáček za života na tomto požadavku lpěl. O tiskové vydání se postaralo brněnské nakladatelství Oldřicha Pazdírka. V krátké době se dílo dostalo na světová jeviště. V roce 1928 Janáček uvažoval o scénickém provedení a instrumentační úpravě pro orchestr. Zápisník zmizelého Janáček nechápal pouze jako cyklus písní, ale jako dílo se silným dramatickým obsahem, které má být, ač v rámci koncertního chápání, prováděno se scénickými prvky.

Keywords
cycle of songs, musical-drama, Janáček, The Diary of One Who Disappeared, interpretation,

cyklus písní, hudebně - dramatická tvorba, Janáček, Zápisník zmizelého, interpretace


FULL TEXT

HII.2016.19.139-179

PUBLICISTIKA OTA FERENCZYHO UVEREJŇOVANÁ V DENNÍKU PRAVDA
O. Ferency´s journalism published in daily newspaper Pravda

Táňa Pirníková

In:
Hudba – Integrácie – Interpretácie 19 (Music - Integration - Interpretation 19). Ročník (Volume) 19, Číslo (Issue) 1, 2016,  p.139-179, ISBN 978-80-558-1022-5, ISSN 1338-4872, ISSN-L 1338-4872

DOI: 10.17846/HII.2016.19.139-179

Abstract
The author of the paper summarizes journalistic works of the composer and theoretician Oto Ferenczy who wrote them in the beginning of his career as a recent university graduate. She observes his active relationship to the musical events of that time, his modernistic way of thinking, his interest in an uplift of the music culture conditions and the critical spirit in relation to artistic activities. However, the author also indicates some traces of Ferenczy’s unjustified manipulative attitudes that have deepened in his later years. The scientific study present young Ferenczy as an erudite and mature personality with clear attitudes and active interest in the development of music culture in the country.

V referáte autorka sumarizuje drobnú publicistickú tvorbu hudobného skladateľa a teoretika Ota Ferenczyho, ktorej sa venoval na začiatku svojej kariéry, ako čerstvý absolvent univerzitného štúdia. Konštatuje aktívny vzťah autora k vtedajšiemu hudobnému dianiu, jeho modernistické zmýšľanie, záujem o pozdvihnutie stavu hudobnej kultúry, kritického ducha vo vzťahu k umeleckej činnosti. Naznačuje však i náznaky neopodstatnených manipulatívnych postojov, ktoré sa v neskoršom období, pod vplyvom ideologického nátlaku, prehĺbili.  Vedecká štúdia prezentuje mladého autora ako sčítanú a zrelú osobnosť s vyprofilovanými postojmi a aktívnym záujmom o smerovanie hudobnej kultúry v krajine.

Keywords
Oto Ferenczy, music culture, music journalism, historiography,

Oto Ferenczy, hudobná kultúra, hudobná publicistika, historiografia. 


FULL TEXT

HII.2016.19.181-218

PUBLICISTIKA OTA FERENCZYHO UVEREJŇOVANÁ V DENNÍKU PRAVDA
O. Ferency´s journalism published in daily newspaper Pravda

Táňa Pirníková

In:
Hudba – Integrácie – Interpretácie 19 (Music - Integration - Interpretation 19). Ročník (Volume) 19, Číslo (Issue) 1, 2016,  p.181-218, ISBN 978-80-558-1022-5, ISSN 1338-4872, ISSN-L 1338-4872

DOI: 10.17846/HII.2016.19.181-218

Abstract
The paper is focused on the analysis of the issue of students’ professional texts, especially graduate papers, in the professional music and educational context in the Department of Music Education of Pedagogical Faculty of University of Ostrava. It characterizes the specialized seminars’ role in the preparation of graduate papers, summarizes university students’ attitudes to their own theoretical works and reflects the context of its creation from the academic´s point of view. It presents the dissertations created at the workplace between 1999 and 2015. It deals with study methods of thematically related or methodologically analogical qualification works as suitable means of preparation for creating students’ own professional texts. The study includes the results of the author´s research activities lasting several years in the field of theoretical and empirical research (using the methods of theoretical analysis and synthesis, induction and deduction, long-term observation, dialogs and questionnaires).

Text je zaměřen na analýzu problematiku tvorby studentských odborných textů, zejména pak graduačních prací, v oborovém hudebně-pedagogickém kontextu na Katedře hudební výchovy pedagogické fakulty Ostravské univerzity v Ostravě. Charakterizuje roli specializovaných seminářů v přípravě graduačních textů, sumarizuje postoje vysokoškolských studentů k jejich vlastním teoretickým pracím, reflektuje kontext tvorby těchto textů z pohledu akademika. Prezentuje disertační práce, které na pracovišti v letech 1999 až 2016 vznikly. Věnuje se metodice studia tematicky příbuzných či metodologicky analogických kvalifikačních prací jakožto vhodného prostředku přípravy k tvorbě vlastních oborových textů studentů. Studie shrnuje výsledky několikaleté badatelské činnosti autorky v oblasti teoretického i empirického výzkumu (za užití metod teoretické analýzy a syntézy, metody induktivní i deduktivní, dlouhodobých pozorování, rozhovorů a dotazníků).

Keywords
Students’ professional texts, graduate works, dissertations, Department of Music Education of Pedagogical Faculty of University of Ostrava, The seminar for the bachelor thesis and Diploma seminar.

Studentské odborné texty, graduační texty, disertační práce, Katedra hudební výchovy Pedagogické fakulty Ostravské univerzity v Ostravě, Seminář k bakalářské práci a Diplomový seminář.


FULL TEXT

HII.2017.20.11-95

TRANSFORMATIONS OF THE MUSICAL-PEDAGOGICAL THINKING
Premeny hudobno – pedagogického myslenia

Jozef Vereš

In:
Hudba – Integrácie – Interpretácie 20 (Music - Integration - Interpretation 20). Ročník (Volume) 20, Číslo (Issue) 1, 2017,  p.11-95, ISBN 978-80-558-1164-2, ISSN 1338-4872, ISSN-L 1338-4872

DOI: 10.17846/HII.2017.20.11-95

Abstract
Transfer of music knowledge is viewed as a significant phenomenon of the society in understanding, conservation, transmission of the cultural heritage, as well as understanding of musical world in context and complexity. Music hereinafter, in the process of knowledge transfer, is seen as broad-based musical-educational resource that helps to store the values in line with the overall human cultivation. Theoretical and practical connection of musical knowledge is intended to reveal the context and thinking in the contexts by assistance of diachronous-synchronous continuum. Study deals with questions of musical pedagogy related to expanding cultural space (global), where the author attaches importance to vocational and cultivated dialogue based on a platform of knowledge and ideas. The evolution of music pedagogy as a science in the former Czechoslovakia and Germany is made available (in particular) by the information method. Based on the above statements, text emphasized strategic importance of music education in preparation of future music teachers; music pedagogy as a science; as well as importance of musical preferences exploration.

Prenos hudobných poznatkov je v štúdií ponímaný ako významný fenomén spoločnosti pri poznávaní, uchovávaní, odovzdávaní kultúrneho dedičstva, ako i pre pochopenie hudobného sveta v súvislostiach a komplexnosti. V procese odovzdávania poznatkov je hudba v texte vnímaná aj ako širokospektrálny hudobno - výchovný prostriedok, ktorý napomáha uchovávať hodnoty v súlade s celkovou kultiváciou človeka. Teoreticko – praktické prepojenie hudobných poznatkov je súčasne ponímané ako stimul pre pochopenie súvislostí a myslenia v súvislostiach, k čomu má napomáhať diachrónno - synchrónne kontinuum. V práci sú riešené otázky hudobnej pedagogiky súvisiace s rozširujúcim sa kultúrnym priestorom (globálnym), kde autor pripisuje význam odbornému a kultivovanému dialógu na platforme poznania východísk a ideí. Vývoj hudobnej pedagogiky ako vedy v bývalom Československu a Nemecku je sprístupnený (najmä) s informačnou metódou. V texte je na základe uvedených skutočností zdôraznený strategický význam hudobnej pedagogiky pri príprave budúceho učiteľa hudobnej výchovy, rozvojová schopnosť hudobnej pedagogiky ako vedy, ako i význam skúmania hudobných preferencií

Keywords
Music pedagogy, musical-pedagogical practice, thinking in context, culture, diachronous-synchronous continuum, musical-pedagogical thinking, experience.

Hudobná pedagogika, hudobno – výchovná prax, myslenie v súvislostiach, kultúra, diachrónno - synchrónne kontinuum, hudobno - pedagogické myslenie, zážitok.


FULL TEXT

HII.2017.20.185-220

THE CONCEPT OF TEACHING MUSIC STEP BY STEP
Koncepcia výučby hudby - Krok za krokom

Gregor Brunner

In:
Hudba – Integrácie – Interpretácie 20 (Music - Integration - Interpretation 20). Ročník (Volume) 20, Číslo (Issue) 1, 2017,  p.185-220, ISBN 978-80-558-1164-2, ISSN 1338-4872, ISSN-L 1338-4872

DOI: 10.17846/HII.2017.20.185-220

Abstract
This paper deals with the concept of teaching Music Step by Step, a concept which has been en vogue in the German-speaking countries for over fifteen years. After a short introduction to the concept and its objectives, the neuroscientific insights and learning theories on which it is based, as well as a brief comparison to other concepts of teaching music, the article explores one of the core fields of practice of Music Step by Step: the development of musical abilities. It outlines and discusses different steps and examples of acting and understanding (e. g. audiation, learning with the body, rhythmic and melodic patterns, understanding structures with the help of rhythmical and tonal syllables). Topics such as further dimensions of teaching music, e.g. singing, dancing, listening and describing, editing and inventing, playing instruments are also included. The paper concludes with an overview of first results of smaller empirical studies, which encourage the further development of this concept as well as the expansion of research activities pertaining to a deliberate practice. 

Táto štúdia sa zaoberá „po krokovým“ konceptom vyučovania hudby. Tento pojem a princíp je populárny v nemecky hovoriacich krajinách viac ako pätnásť rokov. Po krátkom úvode do konceptu a jeho cieľov sa koncentrujeme na neurovedecké poznatky a teórie učenia, na ktorých sa koncept zakladá. Stručne porovnávame tento koncept s inými koncepciami výučby hudby. Tento článok sa zaoberá jednou z hlavných oblastí hudobnej praxe- rozvojom hudobných schopností. Popisuje a uvádza rôzne kroky, príklady činnosti a porozumenie (napr. počúvanie, učenie sa telom, rytmické a melodické vzory, pochopenie štruktúry pomocou rytmických a tónových slabík). Témy ako ďalšie dimenzie výučby hudby, napr. spevu, tanca, počúvania a popísania, editácie a vynachádzania, hrania na nástrojoch, sú tiež diskutované v tomto príspevku. V závere článku je uvedený prehľad prvých výsledkov menších empirických štúdií, ktoré podporujú ďalší rozvoj tohto konceptu, ako aj rozširovanie výskumných aktivít vzťahujúcich sa k úmyselnej praxi.


Keywords:
concept, teaching music, objectives and dimensions of music education, acting and understanding, audiation, melodic and rhythmic patterns, solmisation.

koncept, výučba hudby, ciele a rozsah hudobnej výchovy, herectvo a porozumenie, počúvanie, melodické a rytmické vzorce, solmizácia.


FULL TEXT

HII.2017.20.221-246

FROM STUDENTS' MUSICIANSHIP TO THEIR CREATIVE EXPRESSIONS
Od hudobnosti študentov k ich kreatívnemu prejavu

Sabina Vidulin

In:
Hudba – Integrácie – Interpretácie 20 (Music - Integration - Interpretation 20). Ročník (Volume) 20, Číslo (Issue) 1, 2017,  p.221-246, ISBN 978-80-558-1164-2, ISSN 1338-4872, ISSN-L 1338-4872

DOI: 10.17846/HII.2017.20.221-246

Abstract
In the Croatian compulsory school teaching music is performed in all eight grades by one hour per week. The most common activities in regular class are singing, listening to music, playing instrument while the creative activity, mostly in the form of music making, is rarely carried out. The intention of the author is to describe in which way the students' musicianship (singing and playing) is implemented in Croatian schools and with which educational goals. As the author implies the close relationship of those activities with creativity, didactical methods for encouraging creativity after the realization of vocal and instrumental activities are going to be proposed in this paper. Besides regular music lessons, the attention is also given to the extracurricular music activities, in which the possibility of obtaining better creative students' results is even more.

V chorvátskom systéme povinnej školskej výučby hudby sa hudobná výchova učí vo všetkých ôsmich ročníkov, a to jednu hodinu týždenne. Medzi najčastejšie činnosti počas bežnej hodiny hudby patrí spev, počúvanie hudby, hranie na nástroj, avšak tvorivé činnosti, väčšinou vo forme muzicírovania, sa vyskytne len zriedka. Zámerom autora je opísať, akým spôsobom je muzicírovanie študentov (spev a hranie) implementované v chorvátskych školách, a s akými vzdelávacími cieľmi sa výučbový proces uskutočňuje. Autor v článku naznačuje blízky vzťah týchto činností s kreativitou, didaktickými metódami, aby sa podporila kreativita realizovania vokálnych a inštrumentálnych aktivít. Okrem pravidelnej hudobnej výchovy sa pozornosť venuje aj mimoškolskej hudobnej činnosti, v ktorej je vyššia šanca získať lepšie výsledky u tvorivých študentov.


Keywords
didactical approach, extracurricular activities, musical creativity, music teaching, playing instrument, primary compulsory school, singing,

didaktický prístup, mimoškolské aktivity, hudobná tvorivosť, hudobná výučba, hranie na nástroj, povinná školská dochádzka, spev.



FULL TEXT

HII.2017.20.247-273

THE HOLLYWOOD SOUND PARADOX: A REGRESS OF GAME MUSIC TO FILM MUSIC ORIGINS
Hollywoodsky zvukový paradox: regresia hudby implementovanej v hrách k počiatkom filmovej hudby

Martin Flašar

In:
Hudba – Integrácie – Interpretácie 20 (Music - Integration - Interpretation 20). Ročník (Volume) 20, Číslo (Issue) 1, 2017,  p.247-273, ISBN 978-80-558-1164-2, ISSN 1338-4872, ISSN-L 1338-4872

DOI: 10.17846/HII.2017.20.247-273

Abstract
Roughly after a half century of the development of game sound and music, computer technology reached such a niveau that it could bring the most fantastic and never heard sounds woven into wholly original and subtle complexes that are fully immersive and ergodic. Instead of this we are experiencing a large romantic orchestra playing in a Hollywood movie style of the 1930s and later. That is the gist of what I am tending to call “the Hollywood sound paradox”. It seems there are two clashing tendencies in game music development: one technologically innovative and second stylistically regressive. In this paper I am questioning the process of constructing more and more sophisticated technologies to obtain older and older music genres. Is it possible that game music loses its authenticity originally based on specific media sound? This study provides three short analyses to suggest main stylistic categories of the current game music.

Zhruba po pol storočí od vývoja herného zvuku a hudby v hrách dosiahla výpočtová technika takú úroveň, že dokázala priniesť fantastické a doposiaľ neexistujúce zvuky. Tie sa vsiakli do úplne originálnych a jemných celkov, ktoré považujeme za pohlcujúce a ergodické. Namiesto toho sme svedkami veľkého romantického orchestra, ktorý hrá vo filmovom štýle Hollywoodu 1930 rokov (aj neskôr). V tejto štúdii daný jav nazývame „zvukovým paradoxom Hollywoodu". Zdá sa, že existujú dve stretávajúce sa tendencie vo vývoji hudby v hrách: jedna technologicky inovatívna a druhá štylisticky regresívna. V tomto článku dávam do pozornosti proces konštruovania stále viac a viac sofistikovaných technológií za účelom získať staršie a staršie hudobné žánre. Je možné, že hudba stráca svoju autenticitu pôvodne založenú na konkrétnom zvuku média? Táto štúdia poskytuje tri krátke analýzy pre určenie hlavných štylistických kategórii aktuálnej hudby v hrách.

Keywords
sound design, film music, Hollywood sound, game music, software, hardware, authenticity, regression"

zvukový design, filmová hudba, Hollywoodský zvuk, herní hudba, hardware, software, autenticita, regrese".




FULL TEXT

Kontaktné informácie

Univerzitná knižnica UKF v Nitre
Dražovská 4, 949 01, Nitra

tel: +421 37 6408 106

e-mail: lib@ukf.sk 

ISIL SK-4KADAA00289

IČO: 00157716
DIČ: 2021246590
IČ DPH: SK 2021246590

 

logo spytajte sa kniznice

Facebook

ico-facebook

Virtuálna prehliadka

foto icon