HII.2017.20.221-246
FROM STUDENTS' MUSICIANSHIP TO THEIR CREATIVE EXPRESSIONSOd hudobnosti študentov k ich kreatívnemu prejavu
Sabina Vidulin
In: Hudba – Integrácie – Interpretácie 20 (Music - Integration - Interpretation 20). Ročník (Volume) 20, Číslo (Issue) 1, 2017, p.221-246, ISBN 978-80-558-1164-2, ISSN 1338-4872, ISSN-L 1338-4872
DOI: 10.17846/HII.2017.20.221-246
Abstract
In the Croatian compulsory school teaching music is performed in all eight grades by one hour per week. The most common activities in regular class are singing, listening to music, playing instrument while the creative activity, mostly in the form of music making, is rarely carried out. The intention of the author is to describe in which way the students' musicianship (singing and playing) is implemented in Croatian schools and with which educational goals. As the author implies the close relationship of those activities with creativity, didactical methods for encouraging creativity after the realization of vocal and instrumental activities are going to be proposed in this paper. Besides regular music lessons, the attention is also given to the extracurricular music activities, in which the possibility of obtaining better creative students' results is even more.
V chorvátskom systéme povinnej školskej výučby hudby sa hudobná výchova učí vo všetkých ôsmich ročníkov, a to jednu hodinu týždenne. Medzi najčastejšie činnosti počas bežnej hodiny hudby patrí spev, počúvanie hudby, hranie na nástroj, avšak tvorivé činnosti, väčšinou vo forme muzicírovania, sa vyskytne len zriedka. Zámerom autora je opísať, akým spôsobom je muzicírovanie študentov (spev a hranie) implementované v chorvátskych školách, a s akými vzdelávacími cieľmi sa výučbový proces uskutočňuje. Autor v článku naznačuje blízky vzťah týchto činností s kreativitou, didaktickými metódami, aby sa podporila kreativita realizovania vokálnych a inštrumentálnych aktivít. Okrem pravidelnej hudobnej výchovy sa pozornosť venuje aj mimoškolskej hudobnej činnosti, v ktorej je vyššia šanca získať lepšie výsledky u tvorivých študentov.
Keywords
didactical approach, extracurricular activities, musical creativity, music teaching, playing instrument, primary compulsory school, singing,
didaktický prístup, mimoškolské aktivity, hudobná tvorivosť, hudobná výučba, hranie na nástroj, povinná školská dochádzka, spev.
FULL TEXT