HII.2015.18.59-87
HUDOBNÁ FILOZOFIA THEODORA W. ADORNAMusical Philosophy of Theodor W. Adorno
Vladimír Fulka
In: Hudba – Integrácie – Interpretácie 18 (Music - Integration - Interpretation 18). Ročník (Volume) 18, Číslo (Issue) 1, 2015, p.59-87, ISBN 978-80-558-0843-7, ISSN 1338-4872, ISSN-L 1338-4872
DOI: 10.17846/HII.2015.18.59-87
Abstract
A personality of the german musicologist, critic and music composer Theodor.W. Adorno unifies a music theoretician and a philosopher: he is an originator of the most compelling and impresive synthesis of musicology and philosophy in the 20th century. A study presents issues of his musicological activities, of which of primary importance is the 2.Vienna school. The interpretation of A. Schönberg, A. Berg and A.Webern has it musictheoretical dimension, as well as its philosophical dimension; the focus of the study is on Adorno´s early essays, articles and studies.
Nemecký muzikológ, hudobný kritik a hudobný skladateľ Theodor W. Adorno spájal v sebe hudobného teoretika a filozofa: je autorom jednej z najpresvedčivejších a najpôsobivejších syntéz muzikológie a filozofie v 20.storočí. Štúdia uvádza Adornove tematické okruhy muzikologických aktivít, z ktorých východiskový význam pre jeho muzikológiu má 2.viedenská škola. Interpretácia A. Schönberga, A. Berga a A.Weberna má hudobno-teoretický, ale aj filozofický rozmer. Štúdia sa sústreďuje na Adornovu ranú hudobnú publicistiku a esejistiku (štúdie) o 2. viedenskej škole.
Keywords
free atonality, dodecaphony, twelve-tone technics, expressionism, dialectics, critical theory, sociology, marxism, hermeneutics, progress, regress, avant-garde, musical material,
voľná atonalita, dodekafónia, dvanásťtónová technika, expresionizmus, dialektika, sociológia, marxizmus, hermeneutika, progres, regres, avantgarda, hudobný materiál
FULL TEXT