HII.2017.20.185-220

THE CONCEPT OF TEACHING MUSIC STEP BY STEP
Koncepcia výučby hudby - Krok za krokom

Gregor Brunner

In:
Hudba – Integrácie – Interpretácie 20 (Music - Integration - Interpretation 20). Ročník (Volume) 20, Číslo (Issue) 1, 2017,  p.185-220, ISBN 978-80-558-1164-2, ISSN 1338-4872, ISSN-L 1338-4872

DOI: 10.17846/HII.2017.20.185-220

Abstract
This paper deals with the concept of teaching Music Step by Step, a concept which has been en vogue in the German-speaking countries for over fifteen years. After a short introduction to the concept and its objectives, the neuroscientific insights and learning theories on which it is based, as well as a brief comparison to other concepts of teaching music, the article explores one of the core fields of practice of Music Step by Step: the development of musical abilities. It outlines and discusses different steps and examples of acting and understanding (e. g. audiation, learning with the body, rhythmic and melodic patterns, understanding structures with the help of rhythmical and tonal syllables). Topics such as further dimensions of teaching music, e.g. singing, dancing, listening and describing, editing and inventing, playing instruments are also included. The paper concludes with an overview of first results of smaller empirical studies, which encourage the further development of this concept as well as the expansion of research activities pertaining to a deliberate practice. 

Táto štúdia sa zaoberá „po krokovým“ konceptom vyučovania hudby. Tento pojem a princíp je populárny v nemecky hovoriacich krajinách viac ako pätnásť rokov. Po krátkom úvode do konceptu a jeho cieľov sa koncentrujeme na neurovedecké poznatky a teórie učenia, na ktorých sa koncept zakladá. Stručne porovnávame tento koncept s inými koncepciami výučby hudby. Tento článok sa zaoberá jednou z hlavných oblastí hudobnej praxe- rozvojom hudobných schopností. Popisuje a uvádza rôzne kroky, príklady činnosti a porozumenie (napr. počúvanie, učenie sa telom, rytmické a melodické vzory, pochopenie štruktúry pomocou rytmických a tónových slabík). Témy ako ďalšie dimenzie výučby hudby, napr. spevu, tanca, počúvania a popísania, editácie a vynachádzania, hrania na nástrojoch, sú tiež diskutované v tomto príspevku. V závere článku je uvedený prehľad prvých výsledkov menších empirických štúdií, ktoré podporujú ďalší rozvoj tohto konceptu, ako aj rozširovanie výskumných aktivít vzťahujúcich sa k úmyselnej praxi.


Keywords:
concept, teaching music, objectives and dimensions of music education, acting and understanding, audiation, melodic and rhythmic patterns, solmisation.

koncept, výučba hudby, ciele a rozsah hudobnej výchovy, herectvo a porozumenie, počúvanie, melodické a rytmické vzorce, solmizácia.


FULL TEXT

Kontaktné informácie

Univerzitná knižnica UKF v Nitre
Dražovská 4, 949 01, Nitra

tel: +421 37 6408 106

e-mail: lib@ukf.sk 

ISIL SK-4KADAA00289

IČO: 00157716
DIČ: 2021246590
IČ DPH: SK 2021246590

 

logo spytajte sa kniznice

Facebook

ico-facebook

Virtuálna prehliadka

foto icon