HII.2017.20.11-95
TRANSFORMATIONS OF THE MUSICAL-PEDAGOGICAL THINKINGPremeny hudobno – pedagogického myslenia
Jozef Vereš
In: Hudba – Integrácie – Interpretácie 20 (Music - Integration - Interpretation 20). Ročník (Volume) 20, Číslo (Issue) 1, 2017, p.11-95, ISBN 978-80-558-1164-2, ISSN 1338-4872, ISSN-L 1338-4872
DOI: 10.17846/HII.2017.20.11-95
Abstract
Transfer of music knowledge is viewed as a significant phenomenon of the society in understanding, conservation, transmission of the cultural heritage, as well as understanding of musical world in context and complexity. Music hereinafter, in the process of knowledge transfer, is seen as broad-based musical-educational resource that helps to store the values in line with the overall human cultivation. Theoretical and practical connection of musical knowledge is intended to reveal the context and thinking in the contexts by assistance of diachronous-synchronous continuum. Study deals with questions of musical pedagogy related to expanding cultural space (global), where the author attaches importance to vocational and cultivated dialogue based on a platform of knowledge and ideas. The evolution of music pedagogy as a science in the former Czechoslovakia and Germany is made available (in particular) by the information method. Based on the above statements, text emphasized strategic importance of music education in preparation of future music teachers; music pedagogy as a science; as well as importance of musical preferences exploration.
Prenos hudobných poznatkov je v štúdií ponímaný ako významný fenomén spoločnosti pri poznávaní, uchovávaní, odovzdávaní kultúrneho dedičstva, ako i pre pochopenie hudobného sveta v súvislostiach a komplexnosti. V procese odovzdávania poznatkov je hudba v texte vnímaná aj ako širokospektrálny hudobno - výchovný prostriedok, ktorý napomáha uchovávať hodnoty v súlade s celkovou kultiváciou človeka. Teoreticko – praktické prepojenie hudobných poznatkov je súčasne ponímané ako stimul pre pochopenie súvislostí a myslenia v súvislostiach, k čomu má napomáhať diachrónno - synchrónne kontinuum. V práci sú riešené otázky hudobnej pedagogiky súvisiace s rozširujúcim sa kultúrnym priestorom (globálnym), kde autor pripisuje význam odbornému a kultivovanému dialógu na platforme poznania východísk a ideí. Vývoj hudobnej pedagogiky ako vedy v bývalom Československu a Nemecku je sprístupnený (najmä) s informačnou metódou. V texte je na základe uvedených skutočností zdôraznený strategický význam hudobnej pedagogiky pri príprave budúceho učiteľa hudobnej výchovy, rozvojová schopnosť hudobnej pedagogiky ako vedy, ako i význam skúmania hudobných preferencií
Keywords
Music pedagogy, musical-pedagogical practice, thinking in context, culture, diachronous-synchronous continuum, musical-pedagogical thinking, experience.
Hudobná pedagogika, hudobno – výchovná prax, myslenie v súvislostiach, kultúra, diachrónno - synchrónne kontinuum, hudobno - pedagogické myslenie, zážitok.
FULL TEXT