Nezáväzná kontrola originality záverečných prác.


Portál je prevádzkovaný Technickou univerzitou v Košiciach

Home

Musical correlations

Hudobné korelácie
Jozef Vereš

(password protected full text)

SR, Nitra 2011-12,
ISBN 978-80-558-003-5
ISSN 1338-4872
ISSN-L 1338-4872

Recommended to print - reviewers:
prof. PhDr. Boris Banáry, PhD.
PhDr. Vladimír Fulka, PhD.



OBSAH

Predslov I. ( prof. PhDr. Boris. Banáry, PhD.) (full text) 7
Predslov II. (prof. PhDr. Adrej Červeňák,DrSc.) (full text) 9
   
Úvod 13
   
1. Úvahy, skutočnosti, procesy, interpretácie o prehistorických hudobných prejavoch (full text) 15
1.1 K evolučnému procesu človeka (full text) 16
1.2 K zvukovým prejavom (full text) 20
1.3 Zvuk ako významný fenomén (full text) 22
1.4 Tónovo - oznamovacia komunikácia (full text) 23
1.5 Výtvarné prejavy (full text) 25
1.6 Z bádateľských aktivít (full text) 28
   
2. Hudobné myslenie, hudobné vedomie 39
2.1 Hudba a jej stimuly 39
2.2 Myslenie ako funkcia vedomia 40
2.3 Glosy k termínu hudobné myslenie 41
2.4 Prírodovedná orientácia 42
2.4.1 Hermann von Helmholtz 43
2.4.2 Carl Stumpf 44
2.4.3 Hugo Riemann 45
2.5 Podnety k novým ideám a spojeniam 46
2.5.1 Weber – Fechnerov zákon 47
2.6 Marginálie k bádateľským líniám 52
2.7 K receptívnej hudobnej pluralite (full text) 55
2.8 Hudba a filozofia v určitých etapách
57
   
3. Korelatívne úvahy a poznatky o starovekých kultúrach 65
3.1 Výchova a vzdelávanie v antickom Grécku 65
3.2 Rekognoskácia antickej hudobnej teórie, praxe v arabskom prostredí 70
3.3 Absorbovanie a resorbovanie hudobných prejavov od iných národov, etník do arabskej kultúry 73
3.4 Tónové rady – makamy 81
3.5 Formy kultúry života v starovekom Egypte 91
3.5.1 Vzdelávanie 96
3.5.2 K prechodovým stupňom medzi hermetizmom a kresťanským náboženstvom 98
3.6 K starodávnym kultúrnym kontaktom 104
3.6.1 Hudba v indickej kultúre 107
   
4. Dobové procesy pred vznikom európskej stredovekej spoločnosti 115
4.1 Úsilie o novú európsku civilizáciu (rané obdobie hudobného stredoveku) 119
4.2 Scholastika 123
4.3 Stredoveké vzdelávanie 125
4.4 Od jednohlasného spevu k učeniu o viachlase 129
4.5 Organum 133
4.6 Rozvoj viachlasu 134
   
5. Novoveká kultúra 137
5.1 Renesančné hudobné školy 138
5.2 Florentská Camerata a začiatok baroka u Monteverdiho 140
5.3 Hudobný vzostup v období renesancie 142
5.4 Syntéza ako nová línia 144
5.5 Hudba ako umenie 147
5.6 Reformačné ambície 149
   
6. Hudobné vzdelávanie súčasťou všeobecného vzdelávania 153
6.1 Formovanie všeobecných základov školstva 153
6.2 Hudobná výchova vo formujúcich sa systémoch všeobecného vzdelávania 154
6.3 K disciplinárnej previazanosti 158
6.3.1 Bipolarita teórie a praxe 161
6.3.2 Bipolárnosť ako stimul rozvoja 163
   
7. Hudobné vzdelávanie v dejinách Slovákov 167
7.1 Šírenie humanistických ideí 170
7.1.1 Epithoma utriusque 171
7.2 Teoreticko – pedagogické inštruktážne návody 172
7.3 Leo Kestenberg z hľadiska dobového kontextu so zreteľom na Slovensko 174
7.3.1 Aktivity do roku 1945 175
7.3.2 Aktivity po roku 1945 182
   
8. Modernizmus a postmoderné hudobné premeny 187
8.1 Premeny v komunikačných systémoch hudby (full text) 187
8.2 Poslucháč hudby vo vzťahu k hudobnej tvorbe (full text) 196
8.3 Špecifiká hudobného sveta (full text) 202
8.3.1 Hudobné prelínanie (full text) 204
8.4 Hudba v masovokomunikačných prostriedkoch (full text) 211
8.5 Nové javy v hudobno – komunikačnom reťazci. (full text) 212
   
Doslov 215
   
Bibliografia
216
   
Resumé 223
   
Menný register 227

NOTE! This site uses cookies and similar technologies.

If you not change browser settings, you agree to it.

I understand